1 advent


Jag har fått lära mig något spännande om Norge, som faktiskt är rejält annorlunda än vad jag är van vid. Här är nämligen den officella adventsfärgen lila! Ska erkänna att jag blev lite skeptiskt när jag hörde det, men en hel del bitar föll på plats med (exempelvis har jag undrat lite varför alla ljus, dukar och prydnadssaker i affärerna nu i adventstider är lila, borde kanske ha kopplat ihop ett och ett redan där, men ibland går inte hissen hela vägen upp).


Kära norrmän. Vi har verkligen försökt här hemma att ta seden dit vi kommer. Vi tog ett lila ljus, och en lila blomma, ställde dem på vardagsrumsbordet och vi försökte verkligen att får julkänsla. Det gick bara inte. Vi var tvugna att ta fram alla våra röda dukar, gardiner, ljus och så vidare, för att överhuvudtaget kunna förmå oss till att tralla på Jinglebells. Jag är så lei meg käre landsmenn, men vi kunde inte.







Advent??







Advent!!!!

Kommentarer
Postat av: Maria

sv: jaa verkligen, lyssnar på den om och om igen haha :D

2011-11-27 @ 11:57:04
URL: http://wjfd.blogg.se/
Postat av: Naboanna

Jag vet, det fulaste någonsin! Hemma hos oss envisas ole med att varje år ta fram en ful liten blå julduk med röda korsstygn på, ställa en ful liten adventsljusstake ovanpå och fylla den med fula fula lila ljus! Mörkblått, rött och lila, som att dra en kniv mot en porslinstallrik!

2011-11-27 @ 20:10:25
Postat av: Ole

Advent handler om å vente! Man skal vente hardt å lenge med sine lila lys og duker, så blir det så mye bedre når man endelig får plukke frem julepynten:

2011-11-27 @ 20:11:20
Postat av: Lisa-svenska på vift i Norge

Tack för förklaringen Ole! Tyvärr är vi så otåliga här hemma, så vi orkar helt enkelt inte vänta ut det lila, utan slänger in det julröda på en gång! För övrigt verkar det ju sjukt jobbigt att hålla på och pynta om sen till jul, blir ju lite dubbelt arbete ju!

2011-11-27 @ 21:07:34
URL: http://nabolisas.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback