Ombytta roller 2

Jag fick en kommentar på inlägget där jag la upp Jenna Marbles video. Kommentaren kom från min kära kusin Tobias (kul att du läser min blogg Tobbe!), och jag känner att jag måste förtydliga varför jag valde att lägga upp videon.


Tobbes kommenatar:
Tycker jag knappast du behöver uppmana till, manskroppen objektifieras nära nog i samma omfattning som kvinnans, det som bör beaktas nuförtiden är skillnaderna på vilket sätt man gör det. Alltså typ reklambild på både man och kvinna som är halvnakna bägge två med sjukt idealliserade kroppar, retuscherade och hela det vanliga sexuellasirade marknadsföringsdravlet, så långt patetiskt och komplexskande men hyfsat jämställt iaf, det som man bör reagera över är när förut beskrivda bild skildrar en bredbent stående man med svällande muskler som utstrålar kraft och pondus och nedanför ligger då kvinnan undergivet i en pose som tydligt visar att hennes uppgift är att finnas där till den maktfullkomlige mannens behag och för att förstärka hans kraftfulla ego, då kan man ju bli lite trött på att vi inte kommit längre. Men när det gäller ren sexuell objektifiering tex bland musik artister är det väl ändå ganska jämställt?


Jag förstår till viss del vad du menar Tobias, vad det gäller att vi fortfarande i mångt och mycket är fast i våra hopplösa könsroller. Mannens roll är visa råstyrka, mod och förmågan att ta hand om kvinnor och barn, medan kvinnan ska behaga mannen. Men det jag ville visa med videon är en tjej som gör exakt det som de manliga rapparna nu har gjort i massor av år, hon väljer att gravt sexuallisera det motsatta könet. Skillnade som jag ser det, är att Jenna (som är en komiker och bloggare för de som inte känner till henne) gör detta med glimten i ögat, medan många av de manliga rapparna gör detta utan att blinka. För att det inom denna musikgenren är helt normalt att skriva och framföra texter som är helt vidriga mot kvinnor. Nedan föjer några exempel:


I'd never let another chick bring me down
in a relationship, save it bitch
Babysit? You make me sick
Superman ain't savin shit
Girl you can jump on Shady's dick
Straight from the hip, cut to the chase
I tell a muh'fuckin slut to her face

Eminem, Superman

 

Shake dat ass (pop it, pop it)
Shake dat ass (pop it, pop it
Said it must be ya ass cause it ain't ya face
I need a tipdrill, I need a tipdrill

Nelly, E-I

 

I said I wanna let you ride but the rubber might slide
Yous a tipdrill, girl you a tipdrill
Turn that ass up mama put that dip in ya back
And let me tipdrill, just let me tipdrill

Nelly f/ St. Lunatics, E.I. (The Tipdrill Remix)

 

A dirty ho's drawls
That was the cause of it all
(Now I, dont trust no hoe
And do you, know thats how it goes)
I never thought you were the one
that would try to get a nigga like Ms Spunk

Nate Dogg f/ Butch, Pamela Hale & DJ EZ Dick, Dirty Ho's Draw

 

Enter my sex club, I got a slut bent on the floor
100 percent hardcore, a carnivore to whores
I got the pussy meat in my jaw, eating it raw
the period bleeding is pure
pulling at the beads covered in gore
I'll kiss your ass, piss in a glass

Necro, Vaginal Secretion


Jenna, å andra sidan uttrycker i sin rap en frustration över detta faktum, och säger att hon inte längre tänker tåla detta.

I just wanna let everybody know
That I've been told
Since the day I first started growing pubes
To shake my ass
Well guess what
My ass is fucking tired as shit
This time it's your turn to wiggle your man junk for me
I wanna see you shake your motherfucking penis bitch
Jenna Marbles, Bounce that dick


Hoppas denna lååååånga text klargör vad jag ville få fram med videoupplägget!

Kommentarer
Postat av: Sophia Hallgren

Väl skrivet Lisa!

2012-03-31 @ 22:13:14

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback