Smarta vänner och släktingar!

Blir så glad när jag läser intelligenta och genomtänkta kommentarer från fina fastrar och vänner! Folk som förstår det viktiga i att ha ett genustänk, mer sådant åt folket!









Blir lite ledsen när jag läser min fasters kommentar, för det visar så tydligt hur många föräldrar tänker. Blått är en neutral färg, för det är en "typisk pojkfärg". Rosa däremot är en "flickfärg", och det gör att det blir väldigt kontroversiellt att presentera den färgen för sin son. Jag vet många föräldrar som inte vill klä sina söner i rosa "för att de riskerar att bli retade av sina kompisar då". Det är ju sjukt! Tänk att en färg kan väcka så mycket känslor och tankar. Återigen ett tydligt tecken på stark den hegemoniska maskuliniteten är i samhället.



Underbara Anna, (på bloggen känd som naboanna) min vän i Bergen länkade till min blogg förut idag. Och någonstans på vägen uppstod det stora missförstånd....







Annas bekanting trodde seriöst att Anna hade problem med att hitta blå kläder till sin lilla räka i magen. Jag undrar om Beate överhuvudtaget har varit inne i någon av de stora butikskedjorna de senaste åren. Jag var precis inne på www.hm.se och behövde inte titta många sekunder för att se de stora skillnaderna som de väljer att presentera på "pojk- och flickkläder".









Titta även på barnmodellerna, flickan sitter stilla och visar upp kläderna, med ett gulligt lite spänne i håret, medan pojken presenteras som aktiv och i full fart.







Och HM är tyvärr inte unika. Precis som Anna skriver på facebook så är de i gott sällskap av Lindex, Cubus, med flera. För det är det här som småbarnsföräldrar "vill ha". Jag håller både tummar och tår för att fler och fler vaknar och inser att ett så här könssegregerat samhälle inte gangnar någon. Allra minst barnen.

Kommentarer
Postat av: Lisa

ÅH!!! Jag blir förbannad!! Vad är detta?? Vad är problemet?? Varför i hela världen kan inte reklammakarna tänka ur ett annat perspektiv någon jävla gång!?? Jag blir gaaalen och vet inte vad jag ska ta mig till! Det enda jag vet är att jag har förändrats i och med lärarutbildningen, och jag ska göra det jag kan för att sprida min kunskap, sen får de i min närhet, om det så är barn, vuxna eller elever, göra vad de vill med det. Jag vet vad jag tycker iallafall. Och det är ju alltid bra att veta..

2012-03-09 @ 15:55:36
URL: http://lisan.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback