Adventförklaring


Jag har nu fått två förklaringar till varför adventstiden i Norge är lila.

Förklaring nummer ett kommer från Ole, och nu citerar jag: "Advent handler om å vente! Man skal vente hardt å lenge med sine lila lys og duker, så blir det så mye bedre når man endelig får plukke frem julepynten."

Hmm, måste säga att jag är lite skeptisk till den, något hemmasnickrade, förklaringen.

Mitt andra svar fick jag idag på jobbet. Även det var något svävande, men i alla fall så menade min kollega att jorden är röd (????) och himlen är blå (det kan jag köpa) och i adventstiden så är jorden och himlen liksom förenade på nått snitsigt sätt, så därför är det lila som gäller.


Hmm. Vet inte helt vad jag ska tro. Håller mig till rött och vitt för enkelhetens skull tror jag.







Nått sånt här ser det tydligen ut i Norge i december.

Bild lånad: http://www.epochtimes.se/articles/2007/11/12/13542.html

Kommentarer
Postat av: Lena B

Jösse vad du skriver.... händer mycket i nabolandet ser jag... fast eg ung samma som här.. ha´re trevligt advent!! Inte blåst bort???

Isola var här en dag... ja en stund... Artù var ALLTFÖR intreserad för NORMALT lekande... nya försök kommer... hehe..

2011-11-28 @ 19:21:02
Postat av: Gaymasen

Shit the same HUR det funkar, snyggt är det i alla fall. ;-)



Och ja, har du tur får du plats i handbagaget... Höhö!



Twilight är förresten bra. Lite för mycket puttinutt och sött så. Så kanske inget för din karl (???). Men den är fin. Bygger upp en spänning till sista delen som kommer ;-D

2011-11-28 @ 19:32:43
URL: http://gaymasen.se
Postat av: Anonym

Vi kör också på rött å vitt:) å min sambo ( som är norsk) har inte nämnt att det skulle vara nåt galet, antingen är han färgblind eller så gillar han våra svenska traditioner bättre:):)

2011-11-28 @ 21:54:34
URL: http://mammatilljacob.blogspot.com
Postat av: Lisa-svenska på vift i Norge

Lena: Hahaha, jag kan gott tro att Isola var väldigt intressant för Artú, men hon har väl slutat löpa nu?



Gaymasen: Ska lätt se till att få min puttignuttiga make på filmen! ;D



Anonym: Skönt att höra att vi inte bryter mot några norska lagar i alla fall! :D

2011-11-29 @ 11:07:28
URL: http://nabolisas.blogg.se/
Postat av: Ole

Hvis du vil ha den egentlige forklaringen så er det følgende:

"I kirker som bruker liturgiske farger er adventsfargen lilla, som tradisjonelt er en botsfarge"

Så som vanlig er det kirken som har skylden :)

2011-11-30 @ 18:33:31

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback